دوستانی که دستی به کدنویسی دارند، خوب با واژۀ لورم‌ایپسوم آشنا هستند، نوشته‌ای پیش فرض بصورت کلمه، جمله و پاراگراف که فضای خالی رو پر می‌کنه تا طرح‌ها زیباتر به نمایش در بیایند. امّا یک وبسایت هم هست بنام لورم‌پیکسوم و من به شخصه فوق‌العاده دوستش دارم، در picsum.photos یک سری قابلیت‌ها وجود دارد که من فقط یک موردش را اشاره می‌کنم و بقیۀ موارد حرفه‌ای‌ترش رو در خود وبسایتش می‌توانید ببینید. قابلیتی که قرار است در موردش توضیح دهم، نمایش تصاویر تصادفی با اندازه‌های مختلف هست. اصلا برای دیدنِ نمونۀ این قابلیت شما هربار که همین مطلب رو ریفرش کنید، یک تصویر مطلب جداگانه می‌بینید.

حالا فکر کنید مثلا شما دنبال یک سربرگ عریض برای وبلاگتان هستید مثلا اندازۀ 1280x360 یا دوست دارید تصویر زمینۀ موبایلتان که 360x480 هست را عوض کنید. فقط کافیست لینک مخصوصش را بوک‌مارک کنید و هربار روی آن کلیک کنید تا عکسی جدید نمایش بدهد و اگر دوستش داشتید می‌توانید آنرا ذخیره و استفاده کنید. از این جهت می‌گویم بوک‌مارک چون وقتی لینک کوتاه این تصاویر اجرا شود، تبدیل به یک لینک منحصر به فرد می‌شود و شما هم هربار ریفرش کنید باز همان عکس نمایش داده می‌شود.

فرمول تصاویری که باید بوک‌مارک شوند این است:

https://picsum.photos/200/300

که عدد 200 طول هست و عدد 300 هم ارتفاع، حالا می‌توانید به عدد دلخواه تغییرش دهید و آنرا ذخیره کنید.

  • در تلفظ پیکسوم و پیکسام شک دارم، امّا چون لورم‌ایپسوم شهرت دارد پس برای این هم از پیکسوم استفاده کردم.
  • از این قابلیت می‌تونید برای تصاویر پروفایل وبلاگ هم استفاده کنید، برای این کار کافیست به قسمت ساختار قالب بروید و (*blog_image*) را پیدا کنید و لینک مورد نظرتان را بگذارید بجای آن. البته چون این تگ وقتی عمل می‌کند که تصویر پروفایلی تنظیم کرده باشید پس باید حتما از قسمت مشخصات اوّلیه یک تصویر الکی هم که شده انتخاب کنید.
  • قابلیت‌های دیگر را می‌توانید از داخل وبسایت اصلی ببینید مثل سیاه و سفید کردن و یا بلور تصاویر و کدهای مخصوص برنامه‌نویسی.