شاید گهگاهی از قسمت تنظیمات پیشرفته و یا از اینور و آنور، چشمتان به نشانۀ مطالب افتاده باشد امّا ندانید اصلا چیست و چه کاربردی دارد. اصلا نگران نباشید چون قرار است در این مطلب کمی در مورد آن توضیح دهیم.

نشانه‌گذاری مطالب هم یک‌جورایی شبیه به موضوع‌بندی‌کردن مطالب است با این تفاوت که در عموم قالب‌های موجود، چه پیش‌فرض و چه قالب‌هایی اشتراکی اسمی از آن برده نمی‌شود چون مستلزم دستی‌وارد‌کردنِ یک سری عبارات هست و عموم طراحان لزومی بر قراردادن این قابلیت در قالب‌ها نمی‌بینند.

امّا ساده‌ترین استفاده‌ای که ما می‌توانیم از نشانه‌ها کنیم، این است که مطالبی را در یک نشانۀ خاص قرار دهیم بدون آنکه لینک همۀ آنها مثل قسمت موضوعات در دسترس باشد. فرض کنید من یک دسته‌بندی دارم بنام قالب بلاگ که همین الآن در قسمت موضوعات هم هست از آنطرف یک نشانه هم دارم بنام گالری قالب‌ها که کمترکسی از آن باخبر است چون خودم آنرا در معرض دید عموم قرار نداده‌ام. حالا فرض کنید شما یک‌سری مطالب دارید که می‌خواهید آن‌ها را نشانه‌دار کنید تحت عنوان «پیشنهادی» و در قسمت منو وبلاگتان قرارش دهید تا مخاطب با کلیک روی آن، به همۀ مطالبی که شما برایش پیشنهاد کرده‌اید هدایت شود. چه‌کار باید کرد؟

خیلی ساده، ابتدا به تنظیمات پیشرفته مراجعه کنید و از قسمت تنظیمات مطالب، تیک گزینۀ استفاده از نشانه برای مطالب را بزنید تا یک کادر جدیدی یعنی نشانه‌ها زیر خودش نمایش داده‌شود. روی دکمۀ نشانه جدید کلیک کنید و در کادر پیش‌رو، عنوان فارسی و شناسۀ انگلیسی خود را وارد کنید و روی دکمۀ ذخیره به رنگ آبی کلیک کنید و بعد هم روی دکمۀ ذخیره به رنگ سبز کلیک کنید تا ثبت کلّی شود.

در مرحلۀ بعد می‌توانید به قسمت فهرست مطالب یا ارسال مطلب جدید بروید و هنگام ویرایش یا ارسال مطلب جدید، بالای قسمت موضوعات، کادر جدیدی هم قابل نمایش شده بنام «نشانه‌ها» که نشانه‌های ثبت‌شدۀ شما را با یک چک‌باکس در سمت راست نمایش می‌دهد. هر مطلبی که خواستید با نشانۀ پیشنهادی ثبت شود را تیک‌دار کنید و مطلب را ذخیره کنید.

خب حالا به قسمت صفحات مستتقل و منوساز مراجعه کنید و از قسمت سمت چپ، روی دکمۀ ایجاد پیوند جدید کلیک کنید و آدرس را به این شکل:

https://آدرس وبلاگ/flag/شناسه لاتین

که مثلا برای وبلاگِ نقل و نشانۀ پیشنهادی به این شکل می‌شود را وارد کنید:

https://naghl.blog.ir/flag/pishnahad

و در قسمت عنوان هرچه می‌خواهد دل تنگتان وارد کنید و ذخیره کنید. کار تمام است و به وبلاگ خود که مراجعه کنید، پیشنهادات وبلاگی خود را در قسمت منو خواهید دید که با کلیک روی آن همۀ مطالبِ دارای آن نشانه، قابل نمایش خواهند بود.

تفاوت‌های نشانه‌ها و موضوعات:

  • لینک کوتاه‌تر و زیباتر نشانه‌ها بدلیل استفاده از شناسۀ لاتین بجای حروف فارسی، ببینید و قضاوت کنید:
  1. https://naghl.blog.ir/category/%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C/%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF
  2. https://naghl.blog.ir/flag/themes

  • مخفی‌بودنِ مطالبِ دارای نشانۀ خاص مگر با صلاح‌دید مدیر وبلاگ
  • قابل مانوربودنِ و انعطاف‌پذیریِ یک نشانۀ خاص، مثلا بلوک پیشنهادهای درون‌وبلاگی که در بلوک‌های سمت چپ هست، با استفاده از این قابلیت قرار گرفته. (آموزش ویدیویی می‌طلبد)
موقّت‌نوشت