همۀ ما دغدغۀ قالب و شکل وبلاگمان را داریم. ممکن است امروز یک طرح ببینیم و از آن خوشمان بیاید و قالب وبلاگمان را شبیه آن کنیم و ممکن است طرحی که امروز برایش ساعت‌ها وقت گذاشتیم، یک ماه دیگر آن جذّابیت سابق را نداشته‌باشد و باز در فکر تغییر و نوسازی بیفتیم.
پس دغدغۀ ویرایش قالب، در اکثر افراد وجود دارد و یک مسئلۀ همیشگی‌ست. امّا دو نکتۀ کوتاه را از روی تجربه خدمت عزیزانی که درخواست تغییر قالب دارند و یا عزیزانی که این درخواست ها را انجام می‌دهند دارم که اگر رعایت شوند، می‌توانند جلوی یک‌سری بحث‌ها و ناراحتی‌ها را بگیرند. اخیرا با دوست عزیزی بصورت خصوصی گپ و گفتی داشتم که انگیزه‌ای شد برای ایجاد این مطلب.
  • حفظ حریم خصوصی، سوءظن
تا جایی که می‌توانید همدیگر را نویسنده نکنید. البته بیشترِ منظورمان در سرویس بلاگ بیان است چون امکان تعیین دسترسی‌های خاص مثل ویرایش قالب، نیازمند خرید این امکان است که عموم افراد حاضر به پرداخت هزینه نیستند. پس اگر بدون خریدِ این امکان، کسی را نویسنده کنید خیلی راحت به تمامیِ داده‌های شما دسترسی پیدا می‌کند.
کسی که بعنوان ویرایش‌کننده نام کاربریش را به درخواست‌کننده می‌دهد، ممکن است از نام کاربریِ او هم سوءاستفاده شود و وبلاگ خودش مورد حملۀ هکر قرار بگیرد. یکی از مفیدترین قابلیت بلاگ بیان این است که نام کاربریِ هر فرد می‌تواند از آدرس وبلاگ جدا باشد که در بالارفتنِ امنیت بسیار موثر است. چیزی که مثلا در بلاگفا وجود ندارد و آدرس وبلاگ همان نام کاربری برای ورود به پنل مدیریت هم هست.
در مورد سوءظن هم بگویم که به فرض کسی که قالب را ویرایش می‌کند، کارش را درست و حسابی انجام می‌دهد و از لیست نویسنده‌ها حذف می شود. بعد از حذف شاید افکاری بزند به سر آدمی که نکند آن بندۀ خدایی که کار ویرایش قالبم را انجام داد شیطنت کرده باشد و نظرات خصوصیم را هم خوانده باشد.
  • عموما سی اس اس، بررسی عناصر
به واسطۀ مختصر دانشی که در زمینۀ کدنویسی پیدا کردم، بلطف خدا سال‌هاست در حدّ وقت و توانم به عزیزانی کمک می‌کنم. این را با جدّیت عرض می‌کنم چه درخواست‌دهنده هستید و چه ویرایش‌کننده، به سی اس اس توجّه بیشتری بکنید چون عموم درخواست‌ها برمی‌گردد به سی اس اس. اگر اچ تی ام ال هم نیاز به چکش کاری داشته باشد، خیلی از این چکش‌کاری‌ها با راهنمایی می‌تواند به فرد درخواست‌دهنده منتقل شود و نیازی به نویسنده‌شدن نیست.
سی اس اس انگار با آدم حرف می‌زند و کاملا بصورت لاتین است و قابل مفهوم. یکی از کلیدی‌ترین قابلیت مرورگرهای دسکتاپ، قابلیت بررسی عناصر یا Inspect Element می‌باشد که اگر کمی وقت بگذارید و آن را یاد بگیرید می‌توانید هر تغییر دلخواهی را روی قالب خود و یا دیگران اعمال کنید و بعد هم کدهای سی اس اس را کپی و جایگذاری کنید.

پس سری که درد نمی کند را دستمال نمی‌بندند بعلاوه این که اگر واقعا به این نتیجه رسیدیم که نام کاربری باید رد و بدل شود، حتما بصورت خصوصی این کار را انجام دهیم. اگر برایمان هم مقدور باشد، امکان تعیین سطح دسترسی به نویسندگان را خریداری کنیم :)